torstai 11. joulukuuta 2014

Meitsin musiikkimaku!

Linkkasin tossa jokin aika sitten Die Antwoordin Ugly boy:n tänne blogin puolelle ja samaisessa postauksessa multa vähän kyseltiin musiikkimausta ja lempiartisteista, joten päätin nyt "päivittää" niitäkin tietoja blogin puolelle. Luulin oikeesti kirjottaneeni joskus ihan kunnollisen postauksen musiikista, mutta nyt jälkeenpäin se olikin joku tosi suppee tiivistelmä :'D Eli ehkä on ihan kiva nyt tehä ihan kunnollinen postaus niinkin sydäntä lähellä olevasta aiheesta, kuin se musiikki.

Aikasemmassa postauksessa (joka löytyy tästä) kirjotin, että "yleensä ne biisien sanat ja sellane vähän erikoinen tai jännän kuulonen melodia kiinnittää musiikissa mun mielenkiinnon. Myös muistot jotka tiettyihin biiseihin/artisteihin liittyy sekä mieliala on isossa roolissa kun valitsen mitä kuuntelen millonkin." Ja toi nyt pitää yhäkin ihan täydellisesti paikkansa, eli tykkään yleensä sellasista artisteista ja nimenomaan biiseistä, joissa on joku jännä twisti tai jotka jollain tavalla poikkee siitä mitä moni kutsuu normaaliks. Jonkun muun korvaan tai silmään ne mua miellyttävät twistit, joko itse musiikissa tai artisteissa on ymmärrettävästi jotain ihan muuta, ku mitä ne mulle on, sillä kaikki nyt vaan ei tykkää kaikesta.

Esimerkkinä voisin mainita vaikka Marilyn Mansonin tai Lady Gagan. Siinä on pari sellasta artistia, joita oon kuunnellu jo monen monta vuotta ja edelleenkin tykkään molemmista tosi paljon. Tai ainakin joistain tietyistä kappaleista. Moni varmaan ymmärtää, miks just herra Manson on mun idoli tai miks tykkään sen musiikista ja oikeestaan poikkeuksetta jokaisesta musiikkivideosta jonka oon tähän mennessä kattonu. Mun tyyli kun on kuitenki sellanen, että se lipsahtaa aina sillon tällön just sellaseen samantapaseen synkkään lohkoon, johon Mansoninkin päässäni luokittelen, eli kaipa mä sitten tunnen jonkinlaista hengenheimolaisuutta tai vastaavaa yhteyttä kyseiseen taiteilijaan. Lady Gaga sijottuu oikeestaan samaan kategoriaan, sillä mun mielestä sen musiikki poikkee jollain tavalla massasta tai miksikä sitä nyt ikinä haluaakaan kutsua. Niin ja myös Gagan tyyli on vähän erikoinen. Pakko kuitenki mainita, että ihan alussa mä vaan kuuntelin Lady Gagan musiikkia, eikä sillä ulkonäöllä ollu siinä vaiheessa mitään merkitystä. (Tosin olihan se blondi otsis aika hot ja johti se lopulta myös 15-vuotiaan Pietun hiusten muutokseen. Heheh.) Jälkeenpäin myös se tyyli rupes sit ihan kunnolla lisäämään niitä pisteitä mun silmissä.

Monen monta vuotta noita kahta ja nimenomaan vain noita kahta artistia pidin sellasina mun elämää eniten koskettaneina henkilöinä kunnes ihan muutama kuukaus sitten tapahtu jotain, mitä ihan oikeesti en uskonu enää koskaan tapahtuvan. Okei siitä on kyllä jo joku puolisen vuotta jos tarkemmin mietiskellään, mutta se nyt ei vaikuta asiaan mitenkään. Oli vielä kesäloma ja olin käymässä Turussa Lauran luona. Meneillään oli jotkut pippalot ja siellä oli yks Ida, joka sitten pisti Die Antwoordia soimaan. Lumouduin saman tien ihan täysin ja tunsin sen saman tunteen, jonka tunsin silloin kun kuulin ensimmäistä kertaa Mansonia pari vuotta nuoremman serkkuni soittamana sekä myös silloin, kun kuulin Gagan Pokerfacen ensimmäistä kertaa rippileirillä. Oon jo monta vuotta aatellu, ettei sellasta musiikkia saati artistia enää vaan yksinkertasesti voi tulla, joka antais mulle samat fiilikset, ku nää kaks edellämainittua artistia, mutta olin kyllä harvinaisen väärässä. Die Antwoord oli nimittäin jotain ihan uutta. Se oli ikäänku Lady Gaga ja Marilyn Manson yhdistettynä ja vielä hitusen enemmän! Siinä jos jossain oli sitä twistiä, jota musiikissa niin rakastan.

Harva siellä pippaloissa loppujen lopuks DA:sta sit tykkäs, mut minä ja Ida popitettiin sitä ihan kybällä ja se oli kyllä ehdottomasti aivan mahtava ilta, jota tuskin tuun koskaan unohtamaan. Järvenpäähän palattuani otinkin ensitöikseni mahdollisimman paljon selvää Die Antwoordista ja kaikesta siihen liittyvästä. Googlasin nippelitietoa, faktoja, Yolandin kuvia, biisejä ja niiden lyriikoita sekä tietysti katoin kaikki maholliset musavideot. Valehtelematta kymmeniä kertoja peräkkäin. Kolme alltime favoritea musiikin saralta on siis ehdottomasti Marilyn Manson, Lady Gaga ja Die Antwoord ja tässä nyt on vielä muutama ihan lempparibiisi

♥ Marilyn Manson ♥


♥ Lady Gaga ♥


♥ Die Antwoord ♥


Noiden lisäks kuuntelen kuitenki myös paljon, paljon muuta ja vaikka vihaan sitä kun kaikki aina vastaa kysymykseen "Millasta musaa sä kuuntelet", että "No oikeestaan ihan kaikkea laidasta laitaan" lisäten kuitenkin perään sen "paitsi..." ja pian suusta kuuluukin kauhee litania siitä miten klassinen musiikki ei kuitenkaan sytytä ja heviä ei vois edes kutsua musiikiks eikä se tai tämä tai toi oo oikein mun juttu, niin mun on pakko sanoa, että kuuntelen kuitenki loppujen lopuks aika paljon kaikkea erilaista musiikkia. Noiden kolmen numero uunon jälkeen lähimpänä sydäntä on ehdottomasti suomiräppi. Se on itseasiassa sellanen musiikkigenre, jota alun alkuen vihasin ja pidin sitä todella rasittavana ja tylsänä, mutta jossain kohtaa suorastaan imeydyin suomiräpin maailmaan mukaan. Taisipa itseasiassa olla vielä niin, että lopullinen "kääntyminen" suomiräp-genreen alkoi siitä, kun kuulin Asan livenä täällä Joutsenossa vuosittain järjestettävässä Kontufolk tapahtumassa.

Suomalaisista räppäreistä lemppareita on aika vaikea valita, koska kaikilla on kuitenkin niin erilainen tyyli (vaikkei siltä ehkä vaikutakaan) ja kaikilta löytyy monia hyviä biisejä. Listaan tähän nytt kuitenki ne, joista eniten tykkään eli: Ruudolf, Karri Koira, JVG, Juno, SMC, Solonen & Kosola, Huge L, Laineen Kasperi, Asa, Notkea Rotta, Heikki Kuula, Pyhimys, Ruger Hauer, Teflon Brothers, Gettomasa, Stepa, Are, Juju, ja Gasellit. Kyllähän niitä hyviä räbäyttäjiä muitakin on, mutta nää nyt tuli ekana mieleen. Tällä hetkellä tai nyt viime aikoina eniten oon luukuttanu varmaanki Ruudolffia, Gaselleita ja Gettomasaa. Myös youtubesta löytyviä räpin suomenmestaruuskisoja sun muita battleja oon kuunnellu aika paljon ja ne on mulle vähän sama ku radion kuuntelu joilleki toisille. En viitti nyt ihan jokaiselta noilta artisteilta mitään lemppariviisuja tähän linkkailla, mutta linkkaanpa vaikka noilta, joita oon lähiaikoina eniten kuunnellu.



Ettei homma kuitenkaa menis niin yksinkertaseks, niin löytyy multa vielä muitakin artisteja sekä biisejä, joita kuuntelen fiilispohjalta enemmän tai vähemmän. Eli siis jos ois joku taulukko niin se jaottuis varmaan sillä tavalla, että ekat 3 artistia, jotka esittelin vie about 33,3% tilaa, suomiräp 33,3% ja kaikki muu sen loput 33,3% En hirveesti tiiä miten genrejä luokitellaan, kun niitäkin on oikeesti ihan törkeen paljon (kattokaa vaikka), mutta kyllä mä nyt kuuntelen esimerkiks: reggaeta, räppiä (eli muutaki ku suomalaista), J-poppia ja välillä rockia, meditaatiomusaa, poppia, dubsteppiä, countryä, lastenlauluja, psykedeelistä musaa ja monia, monia muitakin tyylilajeja. Kyllä niitä hyviä biisejä ja artisteja oikeesti löytyy monistakin eri genreistä, kuhan vaan uskaltaa olla avoin uudelle eikä teilaa mitään suoralta kädeltä. :)

Taisin kysyä tätä viimeksikin, kun puhuin musiikista, mutta oliko tässä postauksessa jotain ihan uutta informaatiota, jota ette musta tienny tai ois osannu arvata? Ois tosi mielenkiintosta kuulla. ^^

15 kommenttia

  1. Die Antwoord on ihan loistava! Löysin sen vasta puolisentoista vuotta sitten kaverin kautta ja siinä on sellainen bändi, ettei varmasti toista samanlaista maailmasta löydy. Mansonia sen sijaan oon fanittanut about vuodesta -99 eli pienestä 13-kesäistä lähtien ja se on siitä lähtien kulkenut mukana. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo äläpä muuta sano ! :3 Ja oooh, ite kuulin Mansonista varmaan vasta joskus... Ööö 2005 tai jotai :D

      Poista
  2. Tällästä oonki oottanu aika kauan. Mut siis kuuntelet niit hyvää musiikkia ai että XD❤❤❤❤(ei sarkasmia) ja öö lastenlauluista yllätyin äsken. Mut ku aloin lukee sun blogii, ja sain tietää, että kuuntelet suomiräppii, nii mul tuli ekan mielee "en mä tyylin perusteel ois uskonu et Pietu kuuntelee suomalaist" :'D ja ööm mä tykkään kans aika paljon DA c:❤❤mut mun sydäntä on lähellä metalcore ja tälläset raskaat. Mut vähemmänraskaille on aina aikansa ja paikkansa. Mulle menee vähän kaikki musa, mut seki riippuu nii pal tilanteesta ja fiiliksestä. Ja mun sydäntä lähellä on tottakai BMTH ja BVB ja tietty SWS, MCR :"D kaikil lyhenteet heh heh :"333

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kiva jos oli ootettu postaus :> Ja emmä niit mitää hämä hämä häkkiä 24/7 kuuntele, mut se nyt oli esimerkki sellasist mitä välil tulee kuunneltuu jos on sellane fiilis :'D Hahaha Mutmut, joo toi on monille vähä sellane uus juttu tois suomiräbä :p MCR on kyl aika kova <3

      Poista
  3. Anteeks ei liity tähä postauksee.. Mut haluun sanoo sulle tän, ja tää julkasupaikka tuntu nyt vaa luontevimmalta. Haluun kiittää sua. Kaikki alko siitä ku mulla murtu jalka n. kk sitte. Sairaalassa vaa itkin ja olin iha maassa. Sit löysin just sillo sun videot ja unohdin hetkeks kaikki ne kivut, kaiken sen helvetin leikkaustani odotellessa. Siitä päivästä lähtie susta on vaa tullu osa mun elämää, vaikka se miten hullulta kuulostaakin. Mun ei tarvii ku nähdä sun kasvot ja sun hymy, niin tunnen heti hyvää oloa. ♡ Oot ihana ja toivon sulle kaikkee hyvää :3 Anteeks tää avautumine ja kaikki oon vaa nii sanaton. En keksi tarpeeksi hyviä sanoja kertomaan sulle miten tärkee sust on tullu mulle,, ja ääää...ehk jos mä nyt vaa lopetan xd

    VastaaPoista
  4. ..Rampa-anon jatkoa;
    Unohdin sanoa, että muista tämä: oot todella vahva ihminen! Pelkäsin leikkaustani todella paljon, mutta blogiasi luettuani (samalla letkuissa maaten) sain ajatukset muualle, ja lohduttauduin että on tässä maailmassa paljon vakavempiakin asioita. Yksi jalka luutuu kyllä takaisin, mutta henkisen puolen vauriot, niistä kestää toipua.
    Kenellekkään ei toivos tollasta helvettii koettavaks. Ps. Mä en oo valmis lähtee täst maailmast ennekö oon saanu halattuu sua ja kerrottuu sulle et oot hieno,arvokas ihminen. Se on mun elämän suurin tavote ja päämäärä just nyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äää kiitos itelles, oli kyllä ihanaa luettavaa <3 ! Oikeesti toi vika lause ;____; Ihan varmasti pääset joskus halaamaan ja sanomaan noi kasvotusten !

      Poista
  5. Die Antwoordista, pariin viikkoon ei oo hirveesti tullu muuta kuunneltuu ja tänää vierähti muutama tunti youtubessa kattoen musiikkivideoita, live pätkiä ja haastatteluita. Hehehe tulikohan musta fani xD flow festarit 2015, ois tosi siistiä päästä kattoo!
    Viiva jii

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah voi olla et tuli :D Ja ois kyl siistiä!!

      Poista
  6. Die Antwoordilla on toki pari ihan hyvää biisiä, mutta valitettavasti ovat sen verran rasistisia että en osaa heidän musiikistaan nauttia... :/ (Blackface and white boys saying the n-word, fucking disgusting)
    Onneksi löytyy paljon muuta hyvää musiikkia maailmasta! Itse olen vähän samanlainen, kaikki menee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nooh kaikki ei voi tykätä kaikesta ^^

      Poista
  7. Mitä mieltä olet "classic rockista" niinku esim. Beatlesista, The Whosta, Elviksestä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan jees (y) En ite kuuntelemalla kuuntele, mut jammailen kyl jos jossain soi :D Ainaki joitain biisejä

      Poista
  8. En ole tiennyt Mansonista tai Die Antwordista tätä ennen. Nyt löysin kyllä paljon uutta kuunneltavaa. Mutta varsinkin Die Antword <3! En olisi löytänyt sitä ilman sinua, sillä kukaan kavereistani ei kuuntele mitään sen tyylistä.

    VastaaPoista

Kaikki kommentit on tervetulleita, mutta julkaisen vaan asialliset :)