sunnuntai 5. lokakuuta 2014

☆ Sunday's special ☆ (In my world your gender doesn't define you)

Se ois taas ois sunnuntai elikkä spesiaalin aika !  Tällä kertaa mä toteutin projektin, jonka oon halunnu toteuttaa jo ihan helvetin kauan, mutta vasta viime viikolla inspiraation puuska suorastaan pakotti mut tän projektin pariin. Tiesin jo alun alkaen, että teksti-osuus tulee olemaan suuri osa tätä juttua, joten sen takia oon varmaan viivytelly toteuttamista jo niin pitkään. Eli siis kyseessähän on tosiaan tällänen kuvakombo ihmisen, tai no tässä tapauksessa mun maskuliinisestä ja feminiinisestä puolesta !


Sillon kun mä olin 13-14 vuotias niin mä aloin saamaan palautetta mun ulkonäöstä ihan älyttömästi. Tottakai nuorempanakin kuuli satunnaisesti sekä sitä hyvää, että pahaa kommenttia, mutta vasta yläasteella sanat alko oikeesti painamaan ja ne jäi kunnolla mieleen. Varsinkin ne pahat kommentit.. Kun mä täytin 14 sillon vuonna 2008, niin sen negatiivisen palautteen anto suorastaan räjähti käsistä ja syynä oli vain ja ainoastaan se, että aloin käyttämään meikkiä. Koulun käytävillä mua alettiin haukkumaan päivittäin, kaupungilla huudeltiin ja homoteltiin perään enkä edes netissä päässyt välttymään eräiden ihmisten ajattelemattomuudelta sekoitettuna omantunnon puutteeseen. Oikeastaan netissä homma muuttu vielä astetta rajummaks ja jo tutuksi tulleiden haukkumasanojen lisäksi tappouhkauksia sekä turpaanveto-kommentteja rupes ilmestymään mun lisäämiin kuviin. Joidenkin haukkujien naamat saatoin tunnistaa esimerkiksi koulusta, mutta osa taas oli täysin tuntemattomia. Koulu- ja nettikiusaamisen lisäksi masennus ja muut ongelmat alko pikku hiljaa hiipimään mun elämään ja pian löysinkin itteni nuorisokodista ja muutama kuukaus sieltä pois pääsyn jälkeen osastolta, koska mielenterveys ei vaan yksinkertasesti enää kestänyt ja siitä asti elämä olikin pitkään aikamoista tuskaa ja taistelua.

Enimmäkseen se mun kiusaaminen on aina ollu sanallista ja sen homon lisäks mua on haukuttu myös lukemattomat kerrat miksipä muuksikaan kuin transuksi. Silti vielä tänäkään päivänä en osaa sanoa, että onko sillä sitten tarkotettu transvestiittiä, vaiko peräti transsukupuolista, mutta sen kuitenkin luulen tietäväni, että harva niistä haukkujista on edes perehtynyt edellämainittuihin sanoihin tahi niiden merkityksiin, joten on vaikea ottaa haukkuja edes vakavasti. Ainakaan nykypäivänä. Se saattaa tosin olla myös sen ansiota, että oon rakentanu niin paksun suojakuoren ympärilleni, että siitä on helvetin vaikee päästä läpi. Transvetismiin ja transsukupuolisuuteen palaan kuitenkin uudestaan vielä hetken päästä.

Toi pieni pätkä mun menneisyydestä toimi aasinsiltana oikeeseen aiheeseen, joka on se, että mua oikeesti järkyttää miten paljon niinkin harmiton asia, kuin meikkaaminen voi vaikuttaa muiden elämään. Huolimatta siitä onko tyttö vai poika (Vaikka enemmän miespuoliset henkilöt sitä negatiivistä kommenttia meikkaamisesta saavatkin) niin eikö kaikilla pitäis olla täysin samanlaiset oikeudet ehostaa itseään, pukeutua miten haluavat ja muutenkin tehdä omalle keholleen mitä mieleen juolahtaa. Onko sillä oikeesti niin paljon merkitystä, et käyttääkö joku jätkä huulirasvaa vai huulipunaa ja mitä väliä sillä on jos joku tyttö ajaa päänsä kaljuks. Mä ymmärtäisin sen vihan ja negatiivisen asenteen esimerkiks niitä meikkejä ja muita ehostusvälineitä kohtaan, jos yrittäisin vaikka tunkea huulipunaa jonkun kurkkuun tai kuristaisin jotakuta suoristusraudan johdolla, mutta kun mä en tee niin. Mä en nimenomaan vahingoita tai loukkaa sillä meikkaamisella tai mun ulkonäöllä yleensäkään yhtään ketään ja se tästä hommasta tekeekin niin raivostuttavan. Kun sille kapeakatseisuudelle ei vaan oo mitään varteenotettavia perusteluita.

Mä henkilökohtasesti ainakin pidän meikkaamista, tai ainakin tiettyyn pisteeseen edennyttä meikkaamista taiteena, enkä todellakaan ymmärrä mikä siinä on niin ällöttävää ja outoa, että mä teen taidetta vaikka oonkin mies. Totta kai normit siihenki vaikuttaa, mutta jotenkin en vaan pysty samaistumaan tippaakaan sellasiin ihmisiin, joiden mielestä jokin suurella taidolla ja rakkaudella tehty on niin rumaa. Varsinkin kun se ei oikeesti satuta ketään. Syitä tälläseen on varmaan osittain kasvatus, pelko erilaisuutta kohtaan ja joissain tapauksissa jopa kateus, sillä kyllähän se vaatii paljon, että uskaltaa nyky-yhteiskunnassa olla oma itsensä ja vieläpä elää sen mukaan. Ihan varmasti on paljon sellaisia ihmisiä, jotka haluaisivat, mutteivat vaan yksinkertaisesti pysty samaan sen pelon vuoksi. Ja siis kyllä mun samaistumiskyky riittää erittäin hyvin sellasiin ihmisiin, jotka ei uskalla olla omia itsejään, koska se voi olla tosi pelottavaa, mutta siinä vaiheessa, kun pitää alkaa haukkumaan, loukkaamaan ja purkamaan jotain omaa turhautumistaan ja pelkoa muihin ihmisiin, niin mun ymmärrys loppuu täysin.

Palatakseni kuitenkin siihen transvestisuuteen, transsukupuoleen ja muhun itseeni, niin mun mielestä transsukupuolisuus on sinänsä kaukana mun omasta ajatusmaailmasta, koska oon ainakin tavallaan tyytyväinen siihen, että oon mies. Sanoin tarkotuksella sanan "tavallaan", koska mun korvaan mies, nainen, transsukupuolinen ja oikeestaan kaikki sukupuolet kuulostaa vaan yksinkertasesti niin suppeilta, etten osaa ajatella olevani vain ja ainoastaan yhtä sukupuolta. Sellainen käsite kuin gender bender, vois ehkä parhaiten kuvailla just mua ja mun ajatusmaailmaa, koska mä tykkään tehä asioita vähän miten sattuu, mutta en sit tiiä onko sekään täysin mua.. Joissain tilanteissa, paikoissa tai kanssakäymisissä saatan nimittäin olla ja edustaa jotain sukupuolta enemmän ku jotain toista, mutta sit taas joissain toisissa tilanteissa, paikoissa ja kanssakäymisissä edustankin vastaavasti sitä toista. Niin ja että kaikki ois vielä sekavampaa, niin saatanhan mä sit tehdä vaikkapa täysin samankaltasessa tilanteessa asiat täysin eri tavalla riippuen ihan päivästä, mielentilasta sekä muista muuttujista, joten sukupuolen tai siis sen sukupuoliroolin määrittely ei siis ainakaan mun kohalla oo mistään helpoimmasta päästä. Eikä kyllä varmasti oo monen muunkaan kohalla.

Anyways, niin ku mainitsin, niin loppujen lopuksi en kuitenkaan koe kuuluvani täysin mihinkään ryhmään, jotka edellä mainitsin tai jätin mainitsematta, sillä en koe yhdenkään niistä osuvan omalle kohdalleni täysin sataprosenttisesti. Itseasiassa mä en edes halua, saati koe minkäännäköistä tarvetta kategorisoida itseäni, sillä mulle sillä sukupuolella ei vaan yksinkertasesti ole mitään väliä. Seksuaalisuudessa asia on täysin sama, mutta helpottaakseni kaikkien (aka. omaa) elämää oon vaan yksinkertasesti määritelly itteni Bi-seksuaaliksi. Välillä tosin mietin, että pan-seksuaalisuus voisi olla osuvampi, mutta onko silläkään sit loppujen lopuks mitään merkitystä, et mikä virallisesti "on". Periaatteena kun kuitenkin on se, että siihen ihmiseen rakastutaan, ei sukupuoleen.

Jokainen miettii varmaan jossain vaiheessa elämäänsä, että miltä tuntuis jos oiski vastakkaista sukupuolta, osa jopa haluais satunnaisesti olla sitä ja tietenki löytyy myös sellasia ihmisiä, jotka kokee tai jollain tasolla tietää, että niiden pitäis olla vastakkaista sukupuolta, mutta mun mielestä kaikki se, samaten, kuin kaikki sen ulkopuolellekin jäävä on täysin normaalia. Miks pitäis antaa niiden normaaleiden ihanteiden ja pelokkaiden ihmisten määritellä mikä tai kuka on.

Kun oikeesti voi olla mitä vaan.

24 kommenttia

  1. Loistava postaus ! Tää on niin totta ja tosi tsemppaava (: Kiitos :3

    VastaaPoista
  2. Mahtava, rohkea ja kannustava postaus, kiitos! Normit roskiin! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi ! Ja älä muuta sano c;

      Poista
  3. Oot oikeesti tosi lahjakas ja inspiroiva ihminen. Oot opettanu mulle et on okei olla '"erilainen" ku muut ja tää sun blogis on inspiroinu mua olemaan oma itteni välittämättä muitten mielipiteistä. Oot tosi hieno ja rohkee ihminen. Halusin vaa kiittää ku oot auttanu mua mun vaikeiden aikojen läpi ja tehnyt musta rohkeemman <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aww :3 Ihanaa jos oon jotenki auttanu !! Kiitos kommentista <3

      Poista
  4. Aina tulee löytymään todella ahdasmielisiä ihmisiä, ikävä kyllä. :( Toivottavasti ne hyvät kommentit ja ihanat ihmiset onnistuis vielä edes vähän vaimentamaan noita huonoja!
    Mä ainakin ihailen sua ja kadehdin sun meikkaustaitoja, osaispa itsekin. :D Harjoittelemalla se tietty paranisi, mutta tarviihan siihen hyvän pohjan mihin lätkiä. Sulla ainakin on sellanen! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, niihä niitä tulee :/ Mut kyl ne hyvät kommentit aika onnistuneesti kumoo tai vähintäänki peittää huonoja ^^
      Ja aws, kiitos paljon :D !

      Poista
  5. Mahtavaa Pietuliini! Mahtavaa! <3

    VastaaPoista
  6. En ihan oikeesti tajua miten sua pystys haukkumaan meikkaamises takia, toihan on just siistii ku osaat meikata noinkin hyvin! Etenkin kun sulla on taitoo meikata ittes myös naiselliseksi. Vau, osaisimpa määki...
    -laura

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niih :< Jotkut ei vaan pysty hyväksymään sitä erilaisuutta..

      Poista
  7. sä oikeest osaat purkaa ajatukset tosi hyvin tekstiksi! tosi hyvä aihe ja mahtvat kuvat. näytät ihan jollekkin fantasiahahmolle tossa ekassa kuvassa :3 ja niin itsekin kuulee tuolla koulun käytävillä päivittäin "lokinpaskanaama" "vitun emo" jne jne.. en ymmärrä mikä on niiden ihmisten pointti , jotka kiusaa ja haukkuu. oon itse ihan samaa mieltä, että kaikilla on ihan sama oikeus olla sitä mitä tekee mieli olla. eikä ketään pitäisi tuomita sen takia. c: pietu, sä oot ihan helvetin hiano ihminen x'3

    VastaaPoista
  8. Se on kyllä jännä itelläki, että ihan lapsesta asti tullu oltua semmonen poikatyttö, asiaa enemmän ajattelematta. Nyt sitte vanhemmalla iällä sitä on tullu vähä pohdiskeltua että mitenkähä se oikeen on tälleen, tai että miks se asia on nii että tullee vaa paremmin toimeen jätkien kans ja viihtyyki mielummin niitten seurassa ku naisten. Paljo chillimpää. Ja tavoiltani oon kans enemmän jätkämäinen. Kait sitte on testosteronia mulla kehossa hyrräämässä vähä enemmän, tiiä häntä :D mutta ennemmin koen sen eduks kuin haitaks. Jos minun olemus jotakuta vituttaa, nii se on mulle kyllä aivan sama! Ei tarte tulla kahtelemmaan minu naamaa sitte!
    Mutta on se jännä että aina takerrutaan enemmän siihe miesten meikkaamiseen, ku siihen että naikkonen pukeutuu ku mies jne.
    Hyvä teksti, jatka samaa rataa! :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah :D Nii, tiiä häntä, mut iha huippuu jos koet sen eduks ja juuri niin ! Ne voi mennä sit muualle joita vituttaa, eikä sitä tarvii ees ääneen sanoa vaikka vituttaski :p Mutta äläpä vaan, ehkä naiset on tai niitä kohtaan ollaan sit jossain määrin suvaitsevaisempia? Kiitos Maeski <3

      Poista
  9. Ihmiset on niin kapeakatseisia, koskahan ne oppii..
    Itsekin olen ympäripyöreästi luetellut itseni panseksuaaliksi, koska minunkin mielestäni ihminen itsessään on tärkein, ei sukupuoli. Kyllähän sitä sitten paskaa sato niskaan ihan kunnolla, kun en ollut kuin muut.

    Mutta hei, fuck everybody, sä oot upee just tollasena ! c: Älä ikinä muuta ittees muiden mielipiteiden takia. ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niihä ne on :c Ja en kans tiiä.. Mutta, mutta iiiisot kiitokset, en tosiaan muuta ! <3

      Poista
  10. Hieno kirjoitus kyllä :) Kyllähän itsekin kiinnitän väkisinkin huomiota massaan poikkeaviin ihmisiin ja saattaa kummasuttaa, mutta en nyt ymmärrä tuota, että pitää alkaa haukkumaan ja huutelemaan. Tekeekö se ihmisestä pahan oli se sitten minkänäköinen tahansa. No ei. Oot kyllä loistava esimerkki muille ja puolestapuhuja. Rohkea persoona olet vaikka on tullut paljon sontaa niskaan. Pidä asenteesi ja tyylisi!

    - Iina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nojoo, totta kai utelias ja kiinnostunu saa olla eikä kaikista tarvii tykätä, mutta nimenomaa miks pitää haukkua ja huudella :/ Sitä en tajuu. Anyways, kiitos paljon ! Mä pidän :3

      Poista
  11. hei pietu :) nyt kun tässä postauksessa pohdit paljon sukupuolia yms . Niin mitä mieltä oot armeijasta ? Ja siitä ketkä sen käyvät tai ovat käymättä ? oot kumminkin siinä iässä että sunkin aika on ollut tai on tulossa sen asian suhteen :) ootko menossa itse ? Kiitos jos jaksat vastata :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No siis ite oon saanu vapautuksen pari vuotta sitte eli en oo menossa :) Toisaalta tää on ihan hyvä järjestely et se on jätkille pakollinen, koska jos se ois vapaaehtosta nii voi olla et inttijätkien lukumäärä romahtas, mut sit toisaalta taas onhan se vähän epäreiluu et tyttöjen ei oo pakko mennä sinne ja kaikkien poikien on.. :o Mut loppupeleis en mä tätä järjestelyä rupeis varmaan muuttamaan :) Pitäis olla oikeesti tosi hyvin perehtyny siihen et mikä on armeijan merkitys ja mitä tapahtus jos se ois kaikille pakollinen tai vastaavasti kaikille vapaaehtonen ennen ku alkas päättämään asioista tai nimenomaan muuttamaan niitä. That's my opinion :>

      Poista

Kaikki kommentit on tervetulleita, mutta julkaisen vaan asialliset :)