tiistai 22. heinäkuuta 2014

Mä en oo (hyvä) roolimalli



Aamulla synty taas uus video ja tällä kertaa aiheena oli sellanen kuin, että "Mä en oo (hyvä) roolimalli" niinku varmaan pystyitte tän postauksen ja ton videon nimestä päättelemään. Syy siihen miks mä halusin tehä tän videon ei tosiaan oo mikään semmonen, että mulla ois noussu kusi hattuun mahdollisten "fanien" takia vaan se, että mä halusin sanoa mun mielipiteen niille ihmisille, jotka nyt mahdollisesti ihailee, fanittaa tai jollain tavalla matkii just mua tai ottaa just musta vaikutteita.

Mä tosiaan oon ihminen siinä missä muutkin eli mäkin teen virheitä sekä huonoja valintoja enkä mä muutenkaan oo mikään mallikansalainen. Itseasiassa kaukana siitä ja sitäpaitsi masennus ja muut mielenterveysongelmat mun mielestä romuttaa sellasen hyvän roolimalli esimerkin, mutta se nyt on tosiaan vaan mun mielipide. Totta kai mä yritän sosiaalisessa mediassa olla asiallinen ja noudattaa sellasia hyviä käytöstapoja, mutta siitä huolimatta mä en koe olevani hyvä roolimalli kellekkään. Toki mustakin löytyy paljon sellasia hyviä puolia, kuten nyt vaikka se et oon niin sujut itteni kanssa ja uskallan olla itteni. Tai se, että oon taitava meikkaamaan, joten jos joku välttämättä haluaa pitää mua roolimallina tai jonain vastaavana, niin mä tosiaan toivon, että kyseinen henkilö ihailee mua mun hyvien puolien takia. Ei niiden huonojen. Huonoina puolina pidän tosiaan sitä itsetuhoisuutta ja masennusta sekä elämänhalun puutetta, eli lyhyemmin sanottuna mielenterveysongelmia. Sen sijaan, että joku ihannois mun sairauksia ja huonoja puolia kuten itsetuhosuutta, niin ois ihan mahtavaa, että ihailtais sitä miten oon pääsemässä niistä eroon ja kuinka hyvin mä osaan nykyään taistella pahaa oloa ja ahdistusta vastaan.

Mua muutenki ärsyttää, kun nykyään ihannoidaan niin paljon masennusta, itsetuhoisuutta, syömishäiriöitä ja kaikkea vastaavaa, ainakin joissain piireissä. Ne on kuitenki tosi vakavia sairauksia tai sairauksien sivuoireita (viiltely) eikä niissä todellakaan oo mitään ihailtavaa. Varsinkaan, jos ei itse sairasta kyseisiä häiriöitä, on ihan absurdia haluta sairastaa niitä.. Mä ymmärrän jollain tasolla jos joku anorektikko ihailee laihuutta ja lukee sellasia laihdutusblogeja, joista saa vinkkejä tai jonkinlaista vertaistukea (joko parantumiseen tai vielä pahemmin sairastumiseen) tai jos joku masentunut fanittaa sydämensä pohjasta jotain erittäin sairasta yksilöä. - viiltelemistä, osastoilla ramppaamista ja vastaavaa, sillä munkin mieli on niinä kaikista huonoimpina aikoina saanu mut ihannoimaan jotain edellä mainittujen tapaista. En mä vieläkään kadu esimerkiks sitä mun viiltelemistä, mutta mä oon ihan helvetin ylpeä siitä etten oo viillelly aikoihin ja että oon alkanu voimaan paremmin, sillä ennen mä en ees halunnu parantua ja se positiivinen muutos on nimenomaan se pääseikka, jota kannattaa ihailla, eikä se etten kadu viiltelyä tai että oon viillelly.

Mun mielestä ton videon ja tän postauksen aihe koskettaa aika monia sellasia, jotka kirjottaa blogia, tekee videoita youtubeen tai jollain muulla tavalla esiintyy somessa omalla naamallaan muille ihmisille. Faktahan on se, että todella usea "somettaja" saa jonkinlaista huomiota jossain vaiheessa ja jos on yhtään järkeä päässä niin tajuaa, että ihmiset saattaa ottaa siitä fanituksen kohteestaan jonkinlaisia vaikutteita. Sekin on mun mielestä absurdia, ettei sellaset ns. huonot roolimallit sais somettaa tai kertoa mielipiteitään, koska kukaan ei oo täydellinen ja kaikki on samanarvosia, mutta mun mielestä jokaisen pitäis edes vähän miettiä, että millasen esimerkin antaa niille seuraajilleen. Jos oikeesti kokee olevansa huono roolimalli, niinku mä koen, niin siitä pitäis kyllä ehdottomasti mainita edes jossain yhteydessä. Joudun nyt kolmannen vai peräti neljännen kerran käyttämään tässä postauksessa sanaa absurdi, mutta sekin ois tosin absurdia ja ihan liian sinisilmästä aatella, että jos sanoo olevansa huono roolimalli tai vaikka ettei kannata ottaa mallia jostain negatiivisesta mitä on tehny, niin ihmiset "tottelis" eikä ottais mallia, mutta mun mielestä on kuitenki parempi, että ainaki mä oon nyt saanu sanottua mun mielipiteen tästä asiasta, ku että jos se ois jääny sanomatta.

Toivottavasti tää postaus pisti edes vähän miettimään sitä omaa some-käyttäytymistä, sitä minkälaisen mallin muille antaa sekä sitä mikä ihmisessä on ihailtavaa ja mikä ei. Mä oon kohta Turussa, joten parin päivän postaustauko taitaa olla nyt edessä. Pistäkäähän kuitenki niitä mielipiteitänne kommenttien muodossa tulemaan tähän postaukseen liittyen ja jos joku bongaa mut Turusta, niin saa tulla moikkaamaan c: Moikka moi !

28 kommenttia

  1. Se on kyllä erittäin mielenkiintoista, että miten jotkut ihmiset voivat alkaa fanittamaan jotain henkilöä/henkilöitä aivan täysin jäljittelemiseen asti.. Kukaan ei voi sanoa omaavansa tyyliä , jota kukaan muu ei saisi käyttää, tosin ei sekään oikeuta matkimaan kaikkea mitä tämä toinen henkilö tekee tai miten hän pukeutuu.. Roolimallina voi tietenkin olla, mutta jäljitteleminen ja matkiminen aivan täysin toista ihmistä on jo suoraan sanottuna sairasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep se menee kyl vähä oudoks kieltämättä ja ehkä jopa ärsyttäväkski jos matkitaan kaikkea mitä tekee :s

      Poista
  2. Ja jälleenkerran mä sanon tän, et mä oon onnellinen sun puolest et sul menee hyvi:)
    Ja pidä hauskaa Turus :D voi olla et mäki piipahdan siel Turus näinä päivinä, ehkä törmätään ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeeee kiva juttu ^___^ Ja aijaa ! Ehkä me törmätään tosiaan :p

      Poista
  3. Nimenomaan. Jos ihailee jotain ihmistä, sen voi tehdä järkevissä määrin ja kohdistaa ihailunsa ihailun arvoisiin asioihin.
    :) Tässä suhteessa, vaikka nimenomaan sun meikkeihin ja positiiviseen muutokseen, niin kuin itse sanoitkin.

    VastaaPoista
  4. Mä ihailen sua mut en siks että oot masentunut tai viiltelet vaan mun mielestä se on ihailtavaa ku pystyt kirjoittaa siitä niin avoimesti :) toki ihailen myös sun meikkaustaitoja ja sitä että oot oma ittes ku ite kuitenki oon masentunut ja viiltelen ja oon itsetuhonen, mut saan sun teksteistä ja videoista voimaa jatkaa vaikka haluis luovuttaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okeiii ! Kiva juttu c: Ja vähänkö ihanaa et saat voimia näistä mun höpöttelyistä <3 :>

      Poista
  5. et ehk oo hyvä roolimalli just nuissa viiltely hommissa ja näi mutta kyllä mun mielestä oot hyvä roolimalli siinä mielessä, et vaikka sulle on tapahtunu kaikkee paskaa ja menny asiat päi helvettiä, nii oot pitäny jotenki ittes kasassa ja oot yhä siinä!

    VastaaPoista
  6. Hyvä että teit tällasen videon, koska aina löytyy niitä jotka ihannoi joko hyviä tai sit niitä huonoja puolia!
    Siinä on varmasti semmonen myös takana että kun sä oot masentunu ja näin, ja sit jos joku "rupee" masentuneeks, nii kokee sun kans enemmän semmosta yhteneväisyyttä. Tai sillai, ymmärrät varmaa mitä tarkotan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo oli kyl ihan aiheellinen ja kivaisa video munki mielestä :) Mut siis toi jäi kokonaa pois toi kohta tolta videolta, mut tiiän todellaki mistä puhut ! Toivottavasti kaikki mun ihailijat nyt lukis tän kommentin, koska pisteet laskee mun silmissä ainaki ihan älyttömästi jos ensimmäinen puheenaihe on se miten kaikki on niin perseestä ja miten masentaa tai et kuinka "Me ollaan ihan samanlaisia kun mullakin on mielenterveysongelmia ja viiltelen" jne.. Niiku en vaan käsitä jotain sellasia tuntemattomia ihmisiä, jotka alkaa avautumaan mulle niitten ongelmista O.o Ensinnäkää mä en oo mikään "pelastaja" ja toiseks mul on ihan tarpeeks murheita itelläni, et alkaisin auttaa tuntemattomia tai sillee :D En nyt tiiä kuulostaaks tää hirveen tylyltä, mut niin se asia vaan on. Kyllä mä mun kavereiden murheita kuuntelen millon vaan, mutta tuiki tuntemattomat on sit vähän eri asia.. Varsinki jos ainoo puheenaihe on just kyseisen henkilön ongelmat, eikä ees vaivauduta kysymään et "mitäs sulle kuuluu?" :D Ihmeellistä touhua mun mielestä.

      Poista
    2. Noni, tuli seki nyt esille! Ja just tota tarkotin! :)

      Poista
  7. Asiaa ! Eikä muuta lisättävää. :)

    VastaaPoista
  8. oon sun kanssas ihan samaa mieltä tosta että on ihan hullua HALUTA sairastaa jotain mielenterveys sairautta, en pysty ymmärtämään kuka haluais tähän kaikkeen, tähän helvettiin. & vielä vapaaehtosesti. Mäkun taas yritän tehdä kaikkeni päästäkseni tästä eroon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo älä muuta sano ! :/ Todellaki hullua..

      Poista
  9. Ihannoin paljon sitä että olet kestänyt tähän päivään asti! Ihanaa! Ja oot ihuna <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva juttu :) Hyvä jos pystyt ihannoimaan nimenomaan sitä miten oon kestäny, ku sitä et miten oon joskus kärsiny, koska sitä positiivisuutta ja hyvinvointiahan kannattaa just ihannoida ;>

      Poista
  10. Hei, oon tässä jonkun aikaa seurannut sinua, enemmäkseen tuolla youtuben puolella. Halusin tulla sanomaan vain että oot saanut minut voimaan paremmin, ja siun ääntä on ihana kuunnella. vaikka oonkin kattonut videosi lävitse, katson niitä yhä uudelleen vaan kuullaksesi sinun ääntäsi. Jatka samaan malliin. Hyvä että olet itsekkin voinut paremmin :3

    Se vielä että osaat kyllä pukea ajatuksiasi sanoiksi tosi hyvin. tai ylipäätään osaat kirjoittaa sujuvasti/selkeästi (en keksi sopivaa adjektiivia, mutta hyvin)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Purrr ihana kuulla ja jatkan varmasti c: ! Kìitos paljon Tiuku ^____^

      Poista
  11. Mä ite oon viilelly jo kauan ennen ku löysin sun blogis (sairastan itekkin masennusta jo useamman vuoden ajan), mut mun mielest on oot tavallaan hyvää vertais tukee tai silleen toivottavasti tajuut mitä tarkotan. Oon kyl samaa mieltä et on tosi absurdia haluta olla masentunu ja viilellä vaan siks ku fanittaa jotain joka viiltelee vaik kuten säki jo totesit et onhan seki absurdia ajatella et niin ei joku/jotkut tekis anyways tosi kiva kuulla et voit nykyää paremmin ja vaik en sua tunnekkaan niin oon silti ilonen sun puolesta ehkä mäki joku päivä voin viel paremmin ja oot tosi vahva ja rohkee ainaki näitten blogi tekstien ja videoitten perusteella :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tajusin mitä tarkotat ja älä muuta sano :/ Tosi absurdia..
      Mut hei tosi kiva kuulla et oot ilonen mun puolesta ja toivotaan näin ! ^^

      Poista
  12. ite sairastan mielenterveysongelmia. Anoreksiaa 7 vuotta siihen meinasin viitisen vuotta sitten kuolla, olen nyt sen suhteen jojoillut välillä nään itteni luurankona ja pidän itseäni terveenä ja syön kunnolla sitten välillä oon että "vitun läski sä söit taas viime viikolla vuoden edestä kaloreita..." ja sit en syö mitään ja liikun.. sit oon masentunut ja viiltelin seiskaluokalla melkein päivittäin, välillä jopa kesken koulupäivän piti päästä vessaan viiltämään. En oo nyt viillellut vuoteen viimeisen viiltoni vedin lukion ekalla. Silti aina välillä istun terä kädessä ja mietin sitä tunnetta kun hetkeksi helpottaa.

    Mä ihailen sua, en sen takia että viiltelet ja oot masentunut. vaan sen takia että oot huippu tyyppi ja aina kun luen että sulla menee hyvin niin tuun iloiseksi. en osaa selittää tätä.. en tiedä miksi, mutta tuntuu että mulla ei oo oikeus olla onnellinen mutta kun huomaan että säkin oot niin tuntuu että kai mullakin sitten on oikeus. Nyt oon 3 viikkoo ollu ilman anorektisia tai itsetuhosia ajatuksia.
    Kaikkee hyvää sulle, oot ihana persoona.

    t: tyttö jota kiusattiin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aww olipa ihanasti sanottu.. Siis toi jälkimmäinen tekstinpätkä :)
      Oon tosi ilonen jos nää mun tekstit ja hyvät fiilikset välittyy sulle tol tavalla c:
      Ja kaikkee hyvää sulleki! <3

      Poista
  13. Kuka voi haluta olla masentunut??
    Itsetuhoiset ajatuksetkin ovat jo aivan hirveitä...

    VastaaPoista
  14. Hieno video! Oon säännöllisen epäsäännöllisesti sun videoita katellu ja blogia lukenu, ja tuli tuosta roolimallihommasta mieleen vaikka mitä. Oon parikymppinen nainen, itsemurhayrityksestä selvinnyt ja keskivaikea masennus sekä ahdistuneisyyshäiriö ollu jo viisi vuotta. Oon ihan itse myös miettinyt, että miks viiltely/masennus/itsetuhoisuus on nykypäivänä on olevinaan niin hienoa. Masennus on SAIRAUS. Ei se ole mikään ihailtava asia eikä kenenkään pitäisi siihen edes pyrkiä. Viiltelystä puhumattakaan (jota olen itsekin tehnyt - todella paljon).

    Myönnettävähän se on, että ehkä nykypäivänä nää mt-ongelmat on tullut enemmän esille tai niitä esiintyy paljon enemmän. Syytä en tiedä, ja kaikkeni tekisin, ettei niin ole. Oon ihan samoilla linjoilla sun kanssa, että sairaudessa ei ole mitään siistiä. Eikä viiltely ole esittämisen arvoinen juttu.

    Ja tässä kahvikupin voimalla yritän siulle kirjottaa ja nää ajatukset on todella vaikea pukee sanoiksi. Ehkä lyhyesti ja ytimekkäästi: Sulla on hieno blogi ja teet hyviä videoita, sulla on hyvät mielipiteet ja arvostan rohkeuttasi puhua näistä asioista! :-)

    Ja tuli vielä mieleen, että ehkä blogien lukijoille ja videoiden kattojille tulee ajatus (ei tietenkään kaikille, en yleistä), että masennus jne. on "helppo" juttu. Niinku sanoit, se on ihan perseestä. Kukaan ei ymmärrä mitä se on, ennenku on oikeesti sairas ja sängystä nouseminenkin on päivän suurin missio. Ei sitä voi edes selittää, mitä se on...

    Mut mut, nyt lopetan. Ja sulla on ihana hymy! :-)

    VastaaPoista

Kaikki kommentit on tervetulleita, mutta julkaisen vaan asialliset :)