perjantai 27. kesäkuuta 2014

Mun mielipiteitä seksuaalisista suuntautumisista


Eilinen ilta ja yö meni molemmat aika kurjissa fiiliksissä, mutta joskus aamuyöstä kaikki kääntyki ihan ylösalasin. Tarvittavat ei vaikuttanu juuri ollenkaan, niinku olin arvelluki eikä mua edes väsyttäny, mutta aikani tuskailtua sain ku sainki käännettyä sen mun ahdistuksen johonki luovaan eli siihen oman naaman maalaamiseen ja saman tien päätinki unohtaa kaikki normaalit velvotteet ja nukkumaanmeno ajat. Napsautin kahvinkeittimen päälle, kävin tupakalla ja syvennyin inspiroituneena uusien Cameleon värien pariin Lady Gagan soidessa taustalla.

Tällä kertaa mun teki mieli tehä jotain ilosta ja värikästä lookkia, koska nää harmaat ja kylmät päivät on ollu niin masentavia. Tota meikkiä oli ihan mahtava toteuttaa, koska noi naamalla valuvat näytti niin siisteiltä märkinä ja onhan toi kuivunu lopputuloski aika cool ! Vähän jäi harmittamaan, kun sillon 4-5 maissa ei ollu vielä tarpeeks valosaa, että oisin voinu kuvata videolle ton meikin tekoprosessin, mutta ehkä joskus toinen kerta sitten :) Sainpahan ainakin tehtyä ton yhen videon, jota oon suunnitellu tässä viikon aikana jo jonkin verran.

Ajattelin taas tapani mukaan kirjottaa vähän noita mun mielipiteitä myös tekstin muodossa, koska monesti sellasia yksittäisiä sanoja jää videoilla ns. matkan varrelle ja muutamia lauseitakin saattaa puuttua. Multa on täällä blogissakin muistaakseni kysytty pariin otteeseen jonkintapasta postausta seksuaalisesta suuntautumisesta joten tässäpä tämmönen nyt sitten olis !

☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆

Mulle se seksuaalinen suuntautuminen on tosiaan aika henkilökohtanen juttu. Tai siis niinku tossa videolla kerron niin ei mulle tuota minkäännäköstä vaivaa kertoa siitä, jos joku kysyy, mutta en sit tosiaankaan huutele ympäri kyliä siitä mun bi-seksuaalisuudesta. Mä koen asian niin, ettei mun tarvii. Kyllähän ihmiset varmasti kattoo kaks kertaa tän näköstä jäbää, mutta mieluummin mä sitä krediittiä ja arvostusta otan vastaan esimerkiks mun meikkien tai vaikkapa joidenkin blogi-kirjotelmien perusteella, ku sillä että mä nyt vaan satun tykkäämään sekä tytöistä, että pojista. Mun mielestä siinä ei nimittäin oo mitään sen kummempaa enkä ymmärrä miks sen suuntautumisen perusteella pitää haukkua ja arvostella ihmistä. Saati sitten ylistää..

Tota oon oikeesti miettiny paljon, että mikä heteroiden silmissä tekee homoista tai bisseistä niin pelottavia ja vastenmielisiä. Moni on kirjottanu just siitä, et ihan ku kaikki maailman homot ihastuis kaikkiin maailman heteroihin ja oon kyllä siinä ihan samaa mieltä. Homot, bi-seksuaalit ja lesbot on ihan samanlaisia ihmisiä ku heterotki, vaikka sattuvat tykkäämään toisista ihmisistä vähän eri tavalla. Tuskin kukaan heterokaan ihastuu jokaiseen vastaantulijaan tai päätyy puristelemaan joka ikisen kanssaihmisen persettä julkisilla paikoilla vai mitä ootte mieltä? No ei ne homotkaan niin tee. Ja siis jos jotain heteroa oikeesti inhottaa/pelottaa se, että joku homo nyt sattuis ihastumaan siihen kyseiseen heteroon tai jos se homo yrittäis iskee sitä, niin mitä menetettävää sillä heterolla siinä on? 

Kuoleeko se siihen, että sitä isketään? 
Ei. 
Muuttuuko sekin homoksi?
Tuskin. 
No entäs saako se aivokasvaimen? 
No ei vittu saa.

Koska ei siinä menetä yhtikäs mitään ! Korkeintaan kymmenen sekuntia omasta ajasta, kun vastaa ettei tunne samalla tavalla tai ettei ole homo. En tiiä onko se nyt sitten se juttu, että on niin kiire ettei ehdi sanomaan muutamaa sanaa, mutta vähän epäilen. Kyllä siinä homofobiassa/inhossa on takana ihan jotain muuta...

Sanoin tossa videolla myös muutaman sanasen muiden homojen/bissejen/lesbojen mainostamisesta tai siitä kun joidenki on ihan pakko kuuluttaa kaikkialla, että tykkää samasta tai molemmista sukupuolista jo ihan kymmenvuotiaista lähtien.. Se on ehkä isoin juttu mikä mua ärsyttää koko seksuaalivähemmistöissä. Tottakai saa ja pitääki olla ylpee siitä mitä on ja avoimuus on ihan mahti juttu, mutta mä en henkilökohtasesti tykkää siitä kun mainostetaan itsessään just sitä homoutta.. Harvoin näkee nykyään missään instagramissa tai sosiaalisessa mediassa ihmisten mainostavan sitä heterouttaan, mutta homo&lesbo sanat kyllä vilkkuu siellä sun täällä aina aika ajoin. Ei siinä, asiahan ei mulle kuulu ja jokainen saa tehdä miten haluaa, mutta sanoinpahan nyt tähänkin asiaan sen oman mielipiteeni.

Pääpointteja noissa mun mielipiteissä nyt oli ainakin että:
  • Homot, bisset sekä lesbot on ihan samanarvosia kuin heterotkin.
  • Sana "homo" ei oo mikään tabu ja vaikka sun seurassa ois joku homo, niin sä saat käyttää sitä sanaa.
  • Kaapissa ei kannata piileskellä jos se ahdistaa ja tuntuu pahalta.
  • Sun seksuaalinen suuntautuminen ei määrittele kuka sä oot.
  • Homot, bisset tai lesbot ei ole mitään yliseksuaalisia olentoja, jotka yrittää panna kaikkea mikä liikkuu. Se riippuu vaan ja ainoastaan siitä henkilöstä/yksilöstä millanen se sitten on, ei suuntautumisesta.
  • Homojen ja muiden vähemmistöön kuuluvien arvostelu ja haukkuminen on säälittävää ja kivikautista nimenomaan silloin, jos haukkuu sen perusteella, että kyseiset henkilöt on homoja tai kuuluu johonkin vähemmistöön.
Kannattaa myös muistaa, että jokainen homo, bi ja lesbo on yksilö ja, että tässä postauksessa sekä tolla videolla oli nimenomaan mun mielipiteitä (: Toivottavasti tykkäsitte ja erittäin mukavaa Prideä kaikille, jotka on sinne eksymässä !

49 kommenttia

  1. Ei helvetti mä repesin tolle "no entäs saako se aivokasvaimen? No ei vittu saa." XD yhet mun luokkalaiset luuli mua lesboks puole vuode ajan koska mul on lyhyet hiukset ja tummat meikit... ( mun hiukset on saman pituset ku sul)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha :'D Ja joo joillai on viel tänäki päivänä aika stereotyyppiset ja ennakkoluuloset asenteet :D

      Poista
  2. toi itelle myöntäminen, oot niin asian ytimessä! itellähän kesti tosiaan se seitsemän vuotta myöntää biseksuaalisuutta itselleni. Tää video piristi kummasti päivää koska näemmä se itselle myöntäminenkään ei ole kaikille itsestäänselvyys? Olipa oudosti sanottu toi mitä sanoin mut yeps. aattelin et oon ainoo joka ei osaa myöntää sitä totuutta edes itselleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et oo tosiaankaa ainoo :) On monia jotka ei pysty myöntämään asiaa ees itelleen !
      Niin ja kiva jos piristi ^_^

      Poista
  3. Mä en oikein tiedä pitäisikö mun itkeä vai nauraa näiden neropattien suhteen, jotka luulevat vaikkapa homojen himoitsevan jokaista näkemäänsä miestä. Onneksi näitä tapauksia tuntuu nyt olevan vähemmän kuin joitakin vuosia sitten, mutta ei seksuaalivähemmistöjen asema vieläkään mikään loistava ole. Vaikka sitä suvaitsuvaisuutta suitsutetaan nykyään joka paikassa, niin monien suntautuminen asiaan tuntuu silti pinnan alla olevan jotain muuta. Ihan omassa kaveripiirissäkin kuulee välillä rivien väleistä vähän kummallisia asenteita ja se kummastuttaa.

    Mulle henkilökohtaisesti kumppaniksi kelpaa ihan kumpi tahansa sukupuoli. Persoona on se tärkein. Tähän mennessä syvempi kiinnostus on suuntautunut lähinnä miehiin, joka on kieltämättä ollut mulle helpompaa. Läheisten suhtautuminen naispuoliseen kumppaniin ei varmasti olisi vihamielinen, mutta veikkaan silti, että joidenkin ihmisten suhteen välit voisivat vaikeutua. Kuitenkin, jos joskus tulee sellainen tilanne, että katson asiasta informoimisen tarpeelliseksi, niin sitten teen sen. Varsinaisesta itsensä tukahduttamisesta ja salailusta harvoin seuraa mitään hyvää.

    Ymmärrän tavallaan senkin, että suuntautumisestaan pitää meteliä, vaikken itse sitä teekään. Kai nuo ihmiset käyttävät tällöin sitä suuntautumistaan vähän kuin kilpenä. Lisäksi jos sun nettiprofiilit yms. huutaa sitä sun seksuaalista suuntautumista, niin sun ei tarvitse selittää sitä niin monelle ihmiselle henkilökohtaisesti ja joutua mahdollisesti todistamaan huonoa reaktiota asiaan. Tuossa on vaan se huono puoli, että asiat joita hirveästi tuputetaan, alkavat helposti maistumaan puulta. Siten tuo homoviha voi jopa kasvaa. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah äläpä muuta sano ! Ja joo toi on tuttu juttu et kuulee sellasia pieniä viittauksia aina jostain suunnasta vaik ei olettaiskaan kuulevansa.. Mulla on ihan sama juttu et se persoona on tärkein, sukupuolella ei niinkään oo väliä :)

      Toi oli kyl tosi hyvin sanottu et se tuputtaminen saattaa oikeesti joka kasvattaa sitä homovihaa tai mitä nyt ikinä tuputetaankaan liikaa. Tottakai on hyvä et jotkut metelöi siitä suuntautumisestaan, mut liika on kuitenki aina liikaa. :s

      Poista
  4. Mä oon niin samaa mieltä sun kaa! Ei helvetti oikeesti millä ajalla suurin osa ihmisistä vielä elää... Lainaan, rakkauteen uskoo huomattavasti suurempi määrä ku johonki vitu Jumalaan. Kiehuu näihin ihmisiin jotka sanoo näin "Jumala on päättänyt et nainen ja mies kuuluu yhteen plaaplaa". Ja kun katsoo tämän(http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288706149970.html?) uutisen kommentteja niin huhhuh "maailma ei ole vielä täysin sairas, loistava uutinen" "Olipa hieno uutinen, viä löytyy järkeviä/omilla aivoilla ajattelevia päättäjiä, jotka eivät ole antaneet median junttauksen vaikuttaa itseensä"... Tekis kyllä iteki mieli tehdä joku ragevideo.
    Tuntuu et suurin osa lapsista kasvatetaa niiin homovastasiks kusipäiks argh. Miks tätä asiaa ei vaan voida ratkasta sillä et antaa ihmisten elää sellasina kuin on.

    "gaylife yoloswag yeah gays ohh" ihana Pietu xD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä juttu et oot samaa mieltä ! Mut niimpä.. Ärsyttävää todellakin ku ihmiset ei saa olla mitä on :/
      Kannattaa kyl tehä video, helpottaa kummasti :D Jaja purr kiitos Sonja :3

      Poista
  5. Haha en kestä "...tykkään pojista ja tytöistä... Tai en kummistakaan, koska ihmiset." Feel ya bro, voin NIIN samaistua. :'D Mutta joo, asiapuhetta ja -tekstiä, jatkuvaa suuntautumisensa mainostamista en mäkään oo koskaan ymmärtäny, mut kukin tavallaan. Enkä sitäkään, kun kysellään, että millon tulit kaapista. En koskaan, koska en oo koskaan siellä ollutkaan..? Osa on kysynyt, osa on selvittänyt itse jotenkin muuten, osalle selvisi kun olin suhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa, osa ei tiedä, osa ehkä epäilee. Jos kysyy, saa vastauksen, mutta itse en ala mitenkään "tuputtamaan". Nyt ei aivot tän parempaan pysty, mutta olipa kiva saada taas puhumisvideota!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :DD Koska ihmiset nimenomaan. Hahah ! Ja jep kukin tavallaan. Kiva kuulla et tykkäsit videosta ja niimpä, eiköhä ne ihmiset sit kysy jos haluu tietää :) Turha sitä on koko maailmalle alkaa kuuluttamaan tai ainakaan ite en niin tee. (Tosin tällä ulkonäöllä harva mua edes heteroks luulee XD)

      Poista
  6. Hyvä pietu! Mua häiritsee se että kaikki sanoo ''kaikki erillaisia, kaikki saman arvoisia'' ja kaikki on saman arvoisia yms. Mutta jos on kyse homoista tai lesboista niin sitä ei voi hyväksyä ja se on kauhea asia yms.. En vain ymmärrä.
    Itse kuvailin juuri samasta aiheesta videon :)
    ps. Upea tuo meikki! Oletko sä tulossa prideen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiiiiitoksia :) Ja joo ei ymmärrys kertakaikkiaan riitä joidenkin logiikkaan.. :/
      Ai kuvasit, pitääpä kattoa se ja tota itseasiassa saatan tullaki ! Ku oon tosiaa lähös Turkuu vklpks ja tajusin vast tänää et mun on pakko mennä stadin kautta eli jos vaa herään ajois nii joo :)

      Poista
  7. Aivan mahtava teksti! itse oon pääpiirteittäin samaa mieltä siinä, että homot ja kaikki muutkin on samanlaisia ihmisiä. Tosin ainoa mikä eroaa on vaan se, ettei ne homot nyt vaan satu tykkäämään tytöistä tai lesbot pojista ja bi nyt vaan tykkää molemmista.. eikä siinä oo mitään helvetin vikaa. Itse vihaan ihmisiä jotka kulkevat kadulla nenä raamatussa ja suurinpiirtein kivittää kaikki jotka ovat seksiaalivähemmistöön kuuluvia.. argh ihmiset on perseestä! c:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ::) Ja ihan totta. Siinä ei oo yhtikäs mitään vikaa !
      Ymmärrän hyvin sun vihan :'D Jotkut ihmiset vaan saa sut ihan raivonpartaalle..

      Poista
  8. Kerran minuun ihastui bi-seksuaali poika. Olen poika. Olen hetero. Ei haitannut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä juttu.. Toivottavasti teit sen sille bi-seksuaalille selväks ettei se haitannu....

      Poista
  9. Pietu sul on ihana hymy :3

    VastaaPoista
  10. Tosi hyvä video ja hyviä mielipiteitä! Monessa kohtaa olin tosi samaa mieltä. Mua ärsytti kauheesti kun jotkut sanoo että bi-seksuaalisuus on nykyään muoti-ilmiö. SIIS mitä? Et tyyliin ku sanon jollekkin olevani bi nii joku sanoo "ai jaa, no se on ohi menevää" no kun ei ole?! TAi sitten että sanotaan " et voi olla bi kun oot miehen kans, etkä koskaa oo ollu naisen kanssa" HÄH?

    Voivoi pääsinpä taas avautumaan mun paatoksista :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiitos ! :) Ja joo sitähä se joillekki vaikuttais olevan :D Sen takii joillai ihmisil onki nykyää sellane käsitys et bi-seksuaalisuus tai homous/lesbous ois vaan jotain teini-iän sopeutumattomuutta mikä menee kyl ohi.. Mitä se ei todellakaan kaikkien kohalla ole :D Jotkut tietty saattaa just jossai bileissä esim. Pussailla samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa ja sit julistaa sitä kuinka homoja ne onkaa, mut jotkut on ihan oikeesti niitä homoja/lesboja/bissejä.

      Joo toiki on aika absurdii et kuvitellaa ettei voi tykkää samasta(kin) sukupuolesta jos seurustelee parhaillaa jonku eri sukupuolta olevan ihmisen kanssa :D Ei se nyt vittu siitä oo kiinni et kenen kanssa seurustelee.. On ihan mieletön määrä kaiken ikäsiä ihmisiä, jotka ei oo ikinä seurustellu tai tehny mitään seksuaalista kenenkää kanssa eikä kukaan silti aattele et ne ei oo suuntautunu mihinkään :D Ihmiset ja niitten logiikka.....

      Haha kiva et avauduit c: !

      Poista
  11. Hyvä postaus, täyttä asiaa! (:

    VastaaPoista
  12. Moi, oon samaa mieltä et kaikkien pitäis saada olla omiaitsejään ja et ei oo oikein syrjii/kiusaa ketää varsinkaa siks et jos syy on vaa se et on jollain taval pikkusen erilainen ku suurin osa :/ pakko täs samal viel kysyy et onks noi sun venytykset minkä kokoset? ja on tosi hienot :)

    VastaaPoista
  13. Olin yläasteella 'lesbo". mun poikaystävä oli kuulemma kulissi... ja vaan sen takii mun parhaat ystävät oli homo ja lesbo.
    Ei se mua haitannu silleen koska mä ite tiesin että olen hetero. mut ei se mun poikaystävästä varmaan ollu kivaa ku huudettiin että se seurustelee umpilesbon kaaa

    VastaaPoista
  14. Lisää videoita! .D

    VastaaPoista
  15. tää oli tosi hyvä postaus ja puhuit musta ihan täyttä asiaa ^^ p.s ihana meikki ja video c:

    VastaaPoista
  16. oot niin söpö muru, en kestä : DD <3 mut jooo, puhut asiaa!

    VastaaPoista
  17. aw miten hyvin kirjoitettu ja puhuttu ! ei lisättävää.
    paitsi musta tais tulla nyt totaalisesti sun fani hihi, oli pakko lukea kerralla useampi sun blogipostaus ^^

    VastaaPoista
  18. Oon sun blogia jo pidemmän aikaa lueskellut (aikanaan Oonan monta elämää-blogin kautta tänne löytänyt) ja nyt vasta ekaa kertaa kommentoin! Ite oon heterotyttö, mutta mulla on useampi homoseksuaali kaveri ja yksi heistä (tyttö) ihastui kerran minuun ja olin lähinnä vaan imarreltu, mutta hän tietää että oon ite täys hetero ja juttu jäi siihen, kavereita ollaan edelleen ja koko asia on jo unohtunut.
    Ja mä oon aika samoilla linjoilla sun kanssa, että ei sitä homoutta tarvis tuoda esille niin kauheest joka tilanteessa, jokainen on millainen on ja sellanen mainostus on aika turhaa, eihän heterotkaan jatkuvasti sitä oo mainostamassa että ovat heteroita. Ja kuten sanoit, ei seksuaalinen suuntautuminen määritä ihmistä.

    Sun puhetapa on jotenkin hirveen miellyttävä ja puhettas on kiva kuunnella! Kaikkea hyvää sulle :)

    Janika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että pysyitte kuitenki kavereina ton tyypin kanssa josta kerroit c: Ja niimpä ! Toisaalta ymmärrän et moni haluu tuoda sitä homoutta julki ku heterous saa kuitenki enemmän huomiota vaikkei sitä välttämättä edes huomaiskaa.. Mut siis kaikes mainonnassa, mediassa jne. Mut sit toisaalta en ymmärrä niitä jotka tuputtaa sitä homoutta ihan överi määrissä ja sellasel "huonol" tavalla, jos tajuut mitä tarkotan :)

      Kiitos paljon ja kaikkea hyvää sulle myös :>

      Poista
  19. Hieno postaus.
    Oon ittekin bi, ja se on musta ihan okei.
    Mut omassa perheessä molemmat veljet on kauheen lesbo ja homo vastasia. En tajuu miks, mikä siinä on niin kamalaa, jos kaksi samaa sukupuolta olevaa sattuu seurustelemaan.
    Toi on syy minkä takia ainoastaan sisko tietää mun suuntautumisesta. Itsekin on ollut ihastunut tyttöihin, mutta on seurustellut jo kuus vuotta jätkän kaa.
    Jotenkin mun mielestä tässä lesboudessa/homoudessa/bissessä tulee esiin ne vahvat persoonat. Koska homoviha on niin vahva, ni varmaan vaan ne vahvat persoonat tursuttaa sitä muulle kansalle. Ja se toinen puoli myöntää kysyttäessä tai kiistää kokonaan. Tää on siis se mun näkemys.
    Ja mun mielestä on ihan sama kenestä tykkää, ei se ulkonäkö tai sukupuoli mitään merkkaa jos luonne on hyvä.
    Ja yks asia ihmetyttää myös. Yleensä jätkien mielestä lesbous on ihan ok, mutta homous täysin kuvottavaa. Eiks se oo ihan sama asia!?
    Viesti on vähän sekava, kun mulle tuli kauheen kiihtynyt olo tästä aiheesta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ihmettele et tuli kiihtyny olo :/ Mut joo samaa mieltä oon ja mustaki on tosi outoo et joillekki lesbous on ok ja homous ei tai toisin päin.. Sama asiahan se nimenomaan on.

      Poista
  20. Moikka!

    Hienosti kirjoitettu ja puhuttu tästä vielä nykyäänkin niin vaikeasta aiheesta. Nostan hattua sun asenteelle ja esimerkille. Tuli oikeasti hyvä fiilis lukiessa tuota tekstiäsi. =)

    Jokainen ihminen on uniikki, arvokas, rakastettava, tärkeä ja kelpaava. Sitä totuutta ei mikään ihmisen ominaisuus pysty mitätöimään. =)

    Keep on rocking!

    -Jani H

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi ! Kiva kuulla et tuli hyvä fiilis ja kiitos paljon :)
      Niin ja niimpä, jokainen ihminen on arvokas just sellasena ku on.

      I will :p

      Poista
  21. Millon tulee uus video? :)

    VastaaPoista
  22. Kaapista tulemisesta vielä se että jos joku sattuu paljastamaan kavereilleen et Hei mä pidän sekä tytöistä että pojista niin automaattisesti luullaan että oot just siihen samaa sukupuolta olevaan kaveriin ihastunut. Jumalauta! :D

    VastaaPoista

Kaikki kommentit on tervetulleita, mutta julkaisen vaan asialliset :)